CV90 i Norge: Fra stål til gummi


Demo-version af CV90, med gummibælter. Foto: Per Erlien Dalløkken.

tirs. 11. febr. 2014


Kilde: tu.no.


1994: Efter to-tre års forhandlinger og konkurrence indgik Norge kontrakt om 104 CV9030N (Mk I).
   Juni 2012: Kontrakt om 144 nye/moderniserede PMV'er (Mk III) blev indgået med BAE Systems Hägglunds.
   Samlet pris: 10 mia. norske kr.
   Serieproduktionen starter i aug., med første serie-levering jan. 2015. Produktionen strækker sig over et par år.
   CV90 skal benyttes i fem varianter.



Baggrund:
man. 13. jan. 2014: Krav: PMV'er skal kunne indsættes på Grønland
ons. 18. dec. 2013: Er udviklingen kørt fra bælterne?
fre. 16. aug. 2013: Pansrede kandidater vist frem
man. 10. juni 2013: Nexter: Stor risiko ved Piranha 5 eller G5 1
tirs. 30. april 2013: PMV'er vist frem i Oksbøl
ons. 10. april 2013: PMV-snak i de fine gemakker
tirs. 12. febr. 2013: Fem kandidater tilbage

De norske panserstyrker er de første i verden, der skifter stålbælterne ud med gummibælter på den 35 tons tunge CV90. Danmark følger nøje projektet.

Det norske forsvar har brugt gummibælter i næsten ti år på opgraderede M113 PMV'er (Pansrede Mandskabsvogne) og på nogle CV90-køretøjer. Sidstnævnte CV90 Mk 1 på 26 tons anskaffede Norge i midt-90'erne. De nye PMV'er skal tages i brug fra 2015: CV90 Mk III vejer ni tons mere, dvs. 35 t.
     Og på den model bliver Norge de første, som bruger gummibælter.

Fordele og ulemper
     Der er flere fordele ved gummibælter. De giver bedre fremkommelighed, især på sne.
     - De giver også en bedre accelleration. Det føles omtrent som at få hundrede hestekræfter ekstra, samtidig med at brændstofforbruget reduceres, siger Ragnar Wennevik som leder kampvognsprojektet for Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), til tu.no.
     Han tilføjer, at gummebælterne giver langt mindre støj og vibrationer og dermed bedre vilkår for folk og udstyr inde i vognene.
     Ulempen er, at når et gummibælte først ryger, er hele bæltet ødelagt. På stålbælter udskiftes de dårlige led løbende.
     - Levetiden på disse gummibælter er sammenlignelige med stålbælter, siger Gunnar Olsson, som er BAE Systems Hägglunds' projektleder for den norske leverance.
     Det er den yderligere pansring, som har hovedansvaret for den højere vægt på CV90 Mk III i forhold til Mk I.
     Samtidig er dieselmotoren fra Scania opgraderet med et par turboer og et par ekstra liter slagvolumen, som øger effekten fra 445 til 595 kW, så effekt/vægt-ratioen er fastholdt på 17 kW/ton.

Danmark er med i brugergruppe
     Der er også gennemført test på en hollandsk vogn med vognførere fra Norge, Holland og Danmark. Disse lande har også CV90 Mk III, som Norge nu anskaffer. Leveringen til Holland er den seneste afsluttede, i 2012.
     Der findes en CV90-brugergruppe bestående af repræsentanter fra Sverige, Finland, Schweiz, Danmark, Holland og Norge. I dette forum diskuteres bl.a. erfaringer med produktet og leverandøren samt forslag til modifikationer, som kan eller bør udføres.
     - De andre CV90-nationer følger nøje med i det norske projekt. Når vi har lavet denne udveksling, er der nok flere, som vil gå med, mener Wennevik.

Direkte link til denne artikel: www.artilleriet.dk/artikel/5179-PMV-Pansret-Mandskabsvogn--cv90-i-norge-fra-staal-til-gummi.htm.

Tweet